Ferie i Krakow

Vores ferie i år gik til Krakow. En uge i telt, på en campingplads hvor der var tilknyttet et stort resort. Virkelig et smukt område. Desværre var vi ikke så heldige med vejret. Temperaturen var næsten den samme som hjemme i Danmark, og det var køligt om aftenen og natten. Men omgivelserne fejlede ikke noget. Vi var så heldige at vores 2 voksne piger havde ferie på samme tid, så de var med.

Det var yngstedatteren der havde fundet stedet og selvom omgivelserne var flotte, var det et virkelig billigt sted. 7 overnatninger med et stort telt, strøm, bil og 4 personer ialt 1186 kr.

Der er næsten ikke noget der er bedre end vågne i sit telt, vide at man har ferie og familien er samlet.

Campingpladsen ligger ca 50 km fra Krakow. Den hedder Molo Resort og ligger i dette link

Hele deres hjemmeside er på polsk, men vi sendte dem en mail på engelsk og de svarede hurtigt tilbage.

Vi havde en helt fantastisk uge. Der er rigtig meget at se i Polen. Det overraskede os hvor gæstfrie og venlige folk var. Vi har camperet i Frankrig i mange år, og der er folk lidt mere reserveret.

Området byder på mange forskellige aktiviteter og seværdigheder. Krakow blev besøgt 2 gange. Byen er en skøn blanding af nye og gamle bygninger. Den har en sydlandsk charme og oser af historie.

Den ene dag fandt vi en lille hyggelig cafe hvor vi kunne få vores morgenmad. De ser oftest ikke ud af noget særligt udefra, men når du går ind, gemmer der sig en lille perle, og priserne er utrolig lave.

Krakows smukke markedsplads summer af liv  og bugner af cafeer og seværdigheder. Den er blandt Europas største.

Tja.. vejret var godt fra starten af, men det slog senere lidt om og så måtte man jo tage det tøj på der nu lå i bilen 🤣

Man kan sagtens få flere dage til at gå med at gå rundt inde i Krakow. I bogen `Turen går til Polen`havde vi læst om et lille plakatgalleri og den ville vi gerne finde. Det voldte os godt nok problemer. Den lå klemt inde imellem en boghandel og en cafe. Let at overse. Lille bitte sted, men hold da op sikke et udvalg, i alle prisklasser. Der blev indkøbt nogle flotte plakater.

Wawel-slottet er et besøg værd. Vi nåede dog ikke at komme på ind på de forskellige museer, men så det blot udefra.

Et lille tip.. sørg for at have gode sko på der sidder fast på foden. I rejsebogen står der byen er fodgængervenlig, hvilket den sikkert også er, men de fleste steder er vejen og fortovet meget ujævn. Jeg præsterede at falde da jeg på et tidspunkt var sakket lidt bagud og lige ville løbe over vejen. Min sandal satte sig fast imellem asfalt og en sporvognskinne. Jeg tog nærmest en flyvende`planke`og landede på mine håndflader. Rullede hurtigt til side, og rejste mig op. Med shorts og bare arme kunne det være gået grueligt galt mod den ru asfalt, og både mine piger og føreren af en lille by-tog så pænt forskrækkede ud. Jeg slap nærmest uden nogen skrammer fra styrtet. En lille hudafskrabning på albuen og 2 ømme håndflader. Mine piger syntes faktisk mit styrt så ret elegant ud og de mente det var længe siden de havde set mig så hurtigt komme op at stå 🤣 Faktisk var jeg flere gange ved at falde. På et tidspunkt var der en gammel dame der greb fat i min arm, ellers var jeg gledet på en træplade 😆

Krakow bliver anset som Polens kulturelle hovedstad. Den byder på de sidste nye trends som street food, veganer cafeer og små intime butikker hvor spirende kunstnere sælger deres smukke malerier, tegninger og smukke skulpturer. En ren slaraffenland hvis man elsker at købe nogle ting med sig hjem.

Det jødiske kvarter skuffede os lidt, til gengæld var det gamle kvarter så det mere spændende.

Vi gik en tur forbi museet Schindlers fabrik. Desværre stod folk i lange køer udenfor og derfor valgte vi at springe over et besøg dette sted, hvilket vi siden har fortrudt. Næste gang ved vi, at vi skal bestille billetter hjemmefra.

Ferien bød også på besøg i en forlystelsespark. Den lå ca 1 times kørsel fra campingpladsen. Kæmpe stor sted og med de vildeste rutschebaner. Energy Landia.

Rutschebanen  på billedet turde pigerne ikke prøve. Læg mærke til vognene oppe på toppen 😆

Den røde bane prøvede pigerne dog. Billedet viser slet ikke hvor stor og vild den er.

Men sådan ser man ud i hovedet når man lige er kommet af den.

Og næste billede er jeg bare nødt til at vise jer 🤣🤣

Mega dårlig kvalitet, da jeg har taget billedet af en magnet de købte. Men det får mig godt nok til at trække på smilebåndet.

Ferien bød også på andet end sjov og ballade. Den bød også på et besøg i Auschwitz. En meget stor oplevelse, som dog har taget noget tid at fordøje bagefter. Jeg har valgt at lave et indlæg kun om dette sted og det ligger her i link

En anden spændende tur var saltminen, 15 km fra Krakow . Den er med på UNESCO´s verdensarvsliste. Vi måtte vente 1½ time før vi kunne komme med guide ned i minen. Der skulle lige en god portion ben kræfter til at gå 80 meter ned i minen af den stejle runde trappe. Men når først man var kommet ned, gik det fint rundt i alle gangene. Og bare rolig, der er elevator når man skal op igen  😉 Det var svært at tage billeder i minen, da der kun var kunstigt lys. Minen består af 9 level. Men det er kun de 3 første man kan besøge. Ved den 3. level er man 135 meter nede i minen. Du kan læse mere om minen i dette link

Alt hvad vi så i minen er lavet af enten salt eller træ. Læg mærke til gulvet. Det lignede mange steder det flotteste poleret marmor, men det er salt. Og ja, vi skulle da lige smage på det om det nu passede 🤣 I minen er der udhugget mange store og smukke statuer, lavet af minearbejderne, udhugget i salt.

Store hulrum, et kapel, saltsøer, koncertsal og et museum kunne man finde i minen. Prøv på næste billede at lægge mærke til lysekronerne. De er kun lavet af træ og salt. Gulvet der ligner det smukkeste marmor er også blot salt. Man kan blive gift i minen og holde sit bryllup i den store gildesal. Elevator sørger for at gæsterne kan komme ned og op. Selv en scene er der.

Vi skulle på toilet dernede og var spændt på hvad der mødte os der. Jeg ved ikke lige hvad vi havde forventet. Men ikke at det var topmoderne og meget flot 🤣 Man kunne næsten glemme at vi var 135 meter nede. Virkelig en sjov oplevelse.

Min store passion er jo syning, så selvfølgelig skulle vi da også lige undersøge om der kunne købes billige stoffer i Krakow. Jeg fandt nogle butikker, men de var lidt skuffende. En af de sidste dage i ferien fandt jeg dog en på nettet som så mere lovende ud. Turen gik derfor igen til Krakow og denne gang fik jeg købt lidt mere. De næste 2 billeder viser feriens fangst 😁 Jeg laver et særskilt indlæg omkring butikkerne hvori der også vil ligge link til dem, så du måske nemmere kan finde dem.

Stofferne på ovenstående billede egner sig godt til tasker og de stoffer nedenunder på billedet skal blive til nogle fine kjoler og bluser.

Under ferien fik jeg også købt en del polsk porcelæn. Det er håndlavet, med fine mønstre og i blå farver. Kan gå i opvaskeren, ovn og mikroovn. Meget stærk i glasuren. Bl.a fik jeg købt et slik-fad 😁Vi plejer at putte bland-selv-slik i en dyb skål, men så skal man rode rundt for at finde de bedste stykker først. På dette fad kan man se alle stykker på en gang…🤣 Smart. Det kan så også bruges til brød 😁

Inden vi så os om var der gået 1 uge og turen gik igen hjemad til Danmark. Nu kan vi se tilbage på en skøn ferie

Et sidste billede fra vores campingplads kl 8 om morgenen 😢

Vi kan varmt anbefale Krakow som feriemål. Der er meget at opleve og folk er generelt meget flinke og hjælpsomme. At det så også er et land hvor det er ret billigt at holde ferie, er jo et ekstra plus. Det er helt sikkert ikke sidste gang turen går dertil.

Håber du kan bruge mit indlæg som lidt inspiration til evt næste tur.

2 thoughts on “Ferie i Krakow

1. Dejligt indlæg. Jeg har længe drømt om at komme til Krakow, men har kun tænkt at vi skulle flyve derned og jeg er faktisk ikke så vild med at flyve mere også pga klimaet, men nu kan jeg se at vi godt kan tag på camping dernede.

1. Hej Gitte. Mange tak. Det tog os ca 12 timer at køre derned inkl. pauser, så det er sådan ret overkommelig 😁