3 dage på “overlevelsestur”

Min familie og jeg har prøvet at holde ferie sammen, på mange forskellige måder. Da vores piger spurgte om vi ville med på en slags overlevelses tur, og sove i shelters, sagde min mand og jeg straks ja. Det havde vi da endnu til gode at prøve. En overlevelses tur er måske nok så meget sagt, men primitivt ville det i alt fald blive. At det så hen af vejen ændrede sig lidt, er en anden sag…

Da vi ikke helt vidste hvor og hvordan vi skulle sove, smed vi telte, luftmadrasser, dyner, campingstole, en lille bord og en gasgrill med i bilen. så skulle vi nok kunne klare os. Planen var at finde en gratis naturcampingplads den første nat, og den næste nat skulle vi overnatte i shelters.

Turen startede ud lørdag morgen. Efter morgenmad på en rasteplads på Djursland, gik turen til Mols Bjerge.

Her havde svigersønnen planlagt en rute på ca 7 km. Vi ændrede dog lidt rute undervejs, så jeg tror vi endte ud med at gå 10 km. En fantastisk smuk rute i bakket terræn. Så bakket, at det kræver lidt gode ben. Det er ikke en tur for gangbesværede. Det er svært på billeder at gengive hvor kuperet det er, men det overraskede mig. En dejlig tur, men jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke kunne mærke det i benene. Min form er nok ikke helt så god som jeg selv regnede med 🤣

Turen gav en god appetit til de medbragte sandwich. Før vi kørte videre, købte vi is og kaffe i byen Knebel. En lille vejbod fangede vores interesse, og her opdagede vi den fineste og mest idylliske gårdhave med udskænkning af kaffe, the og kage. Man er tilbøjelig til at overse sådanne små hyggelige steder.

Gå evt ind på deres facebookside La Vie Boheme og se hvornår de næste gang har et arrangement.

Nu var tiden kommet til at finde et sted til overnatning. Valget faldt på Karpenhøj Naturcenter, som har en lille teltplads hvor man kan overnatte gratis. Man må benytte toilettet på centeret, hvor man ligeledes kan hente vand. Pladsen ligger nærmest i udkanten af lidt skov. Et godt stykke fra både toilet og vand. Da vi gik en runde på centeret opdagede vi, at de også har shelters og tipi telte. Af ren nysgerrighed spurgte vi en ansat om teltene var udlejet. Det viste sig, at det største tipi telt på 20 m2 var ledigt. Vi kunne sove alle fem i det. Jeg fik overtalt familien til at det måtte vi da prøve, i stedet for at slå de medbragte telte op. Så ville vi også have brænde, båludstyr og den flotteste udsigt til havet.

Bålet blev tændt op, og vi fik lavet det lækreste aftenmad. Pasta og kødsovs 😍 Mad smager bare bedre, når det laves over bål.

Aftenen sluttede af med irsk kaffe på terrassen.

I teltet var der en rigtig dobbeltseng, og masser af plads til 3 luftmadrasser på gulvet. Min mand og jeg fik sengen, og de unge mennesker tog luftmadrasserne. Ikke det bedste billede, men alligevel kan det give indtryk af teltets størrelse, og hvor hyggeligt det var.

Morgenmaden, næste dag, blev også lavet over bål. Bacon, pølser og spejlæg.

Lækker morgenmad, med den smukkeste udsigt.

Efter morgenmad gik turen til Ebeltoft. En meget smuk gammel by. Undervejs blev det også til et stop ved en genbrugsbutik, og selvfølgelig røg der lidt i kurven. Jeg fandt bl. a 2 rigtig fine sæt sengelinned, der skal omsyes til kjoler.

Derefter gik turen til Astrupgård Outdoor Shelterplads, som ligger i Allingåbro. Her havde vi lejet 2 shelters. De har i øvrigt også et glampingtelt og et vildmarksbad, som man kan leje

Her skulle næste nat tilbringes i shelters. Et fantastisk hyggeligt sted. Helt ude på landet, omgivet af majs og korn marker.

Udstyr til bålet kan lejes for 50 kr, blot skal man selv medbringe tallerkener, bestik etc. Brænde til bålet er inkl. i prisen, og ellers må man gerne selv gå i gang med at kløve.

Vi var rigtig heldige med vejret, men skulle det regne, så er der også bygget en tipi man kan søge ly i

Vildmarksbadet er bygget op på en træterrasse med smuk udsigt ud over majsmarken.

Et udekøkken med koldt vand var der også. Endda med indbygget åben vindue ud til marken 🤣

For første gang stiftede vi bekendtskab med et muld-toilet. Når nu man er på primitiv tur, kan man jo ikke forvente så meget. Men det her var altså helt i orden. Rent og pænt. Et lille skur, med et bræt, hvorpå der er et sæde, og ellers et rør ned i jorden 😉 Når du er færdig med dit ærinde, smides der en lille skovlfuld træspåner ned i hullet. Ingen træk og slip 🤣 Meget mærkeligt, så lugtede det næsten ikke, og slet ikke ude på pladsen.

Aftensmaden skulle selvfølgelig igen laves over bål. Vi startede ud med at lave snobrød og riste pølser. Jeg skulle styre pølserne, og var dybt koncentreret 🤣

Derefter brunede vi 3 mørbrad af på panden med øl og krydderier.

Imens lavede ældste datteren en saltdej. Den blev pakket omkring mørbraderne, og derefter blev “brødene” lagt ind i gløderne sammen med bagekartofler i staniol. Til bagekartoflerne lavede vi en ostefyld. Den er blot rørt sammen af græsk yoghurt, hvidløg, forårsløg og en pose revet gouda ost. Simpel at lave, men smager så godt ned i en varm kartoffel.

“Brødene” bliver helt sorte og hårde. De skal vendes undervejs og fik ca ½ time på hver side. Derefter bliver de skåret op og kødet tages ud. “Brødet” kasseres, det er blot indpakning til kødet. Noget nær det mest møre kød vi har spist længe. Desværre var vi så sultne at vi ingen billeder fik taget af det færdige resultat 🤣Men tro mig, det smagte virkelig godt.

Til dessert grillede vi skumfiduser sammen med en kop kaffe og en irsk kaffe

I den ene shelter sov de 3 unge mennesker, min mand og jeg i det andet. Det er køligt om natten, så det er godt at sove i skiundertøj. Vi havde også medbragt flere tæpper, så ingen af os frøs.

Næste morgen blev der lavet pandekager på bål, med sirup og bær.

Jeg kan varmt anbefale Astrupgård, hvis du vil prøve at sove i shelters, eller vil prøve glamping. Her er så fint, rent og idyllisk.

Kl 11 gik turen videre til Gammel Estrup Herregårdsmuseum, ca 35 min kørsel derfra. Vi havde på nettet læst flotte anmeldelser af stedet, og flere skrev at de havde tilbragt en hel dag der. Det undrede os lidt at man kunne bruge så meget tid på et museum, men vi blev da klogere 🤣

Selve herregården tager ikke så lang tid, men så er der flere bygninger omkring med udstillinger. Det er et virkeligt flot sted. Vi tilbragte 5 timer der, og vi gik endda ret hurtigt igennem det. Et godt udflugt sted for både store og små.

Det kan ikke beskrives, det skal opleves. Vi forstår slet ikke at vi ikke har hørt om stedet før.

Vi var på det her tidspunkt trætte, og trængte til at få et bad efter 2 dage med bål. Jeg havde ondt i mine lårbasser og bagdel af traveturen i Mols Bjerge, og blev da lidt lettet, da jeg hørte de andre også godt kunne mærke det i benene. Så skyldes det da ikke kun min alder og dårlige form 🤣

Dagen sluttede af med at vi kørte til Fjellerup Vaffelbageri, hvor vi skulle have en is. Min mand skal altid have den største, men her nøjes han med 6 kugler. Den største er med 18 🤣🤣🤣

kl. 19 var vi tilbage i Århus efter 3 gode dage. Her gik gassen lidt af os, og det eneste vi orkede var at køre efter McDonald`s burger.

Hjemme i Vejen igen kl 23, kunne min mand og jeg se tilbage på 3 dejlige dage med masser af oplevelser. Nu trængte vi til et bad og en blød seng.

Jeg er så dybt taknemmelig for, at vi får lov at have sådan nogle oplevelser sammen med vores piger og svigersøn. Oplevelser der er lidt ud over det sædvanlige ❤ En tur vi kommer til tale mange gange om, flere år frem.

4 thoughts on “3 dage på “overlevelsestur”

1. 🥰🥰🥰 Hvor er det altså en fantastisk beskrivelse og utrolig flotte billeder fra jeres tur. Det er du virkelig god til Gitte 👏👏👏
    Det I har sammen i jeres lille famile, det er virkeligt noget helt UNIKT ❤️ Bliver både rørt og misundelig – på den GODE måde 😉❤️🥰

2. Hvir hyggeligt. Vi er også lige kommer hjem fra 2 overnatninger på Aatrupgård og der var så lækkert og hyggeligt. Vildmarksbad og G&T er ikke at kimse af.

1. Hej Ann-Kristina. Ej hvor sjovt. Vildmarksbadet ville jeg også gerne have nydt, men de 3 dage var noget jeg gav de unge mennesker, så jeg syntes det blev lige lidt for dyrt med badet oveni😘 Det må prøves næste gang😍